wegetarianizm za i przeciw

Dieta wegetariańska jest to taki sposób żywienia, w którym z jadłospisu zostało wyłączone mięso i w zależności od odmiany praktykowanej diety wegetariańskiej inne produkty pochodzenia zwierzęcego. Najbardziej restrykcyjną odmianą wegetarianizmu jest dieta wegańska, która wyklucza spożywanie jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli również jaj, mleka, sera, miodu. Laktoowowegetarianie mogą spożywać jaja i nabiał. Laktowegetarianie nie spożywają jaj, a owowegetarianie wykluczają ze swojej diety nabiał. Motywacja do przejścia na dietę wegetariańską może być różna. Niektórzy decydują się na ten sposób odżywiania ze względów etycznych, uważają oni, że sposób hodowli i uboju zwierząt, szczególnie na skalę przemysłową, jest bardzo niehumanitarny i zagrażający środowisku. Są też tacy, którzy praktykują wegetarianizm ze względów religijnych. Wśród chrześcijan Kościół Adwentystów Dnia Siódmego promuje dietę bezmięsną odwołując się do słów Pisma Świętego z Księgi Rodzaju 29 I rzekł Bóg: «Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem”. Inne religie promujące dietę wegetariańską to m.in. buddyzm, hinduizm, dżinizm, ruch Rastafari. Wielu ludzi praktykuje również dietę jarską ze względów zdrowotnych.

Dieta wegetariańska jak każda inna, aby mogła przynosić korzyści powinna być dobrze zbilansowana, czyli musi pokrywać zapotrzebowanie organizmu na takie składniki odżywcze jak: białka, tłuszcze i węglowodany, powinna zapewniać odpowiednią podaż składników mineralnych i witamin. Podstawą diet wegetariańskich są pełne ziarna zbóż, warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz orzechy i pestki. Spożywanie produktów tylko z tych grup jest w stanie pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe (pod warunkiem włączenia do diety produktów fortyfikowanych w witaminę B12 lub suplementacji tej witaminy). Twierdzenie to potwierdza Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyków: „Dobrze zaplanowana dieta wegańska oraz inne rodzaje diet wegetariańskich są odpowiednie dla wszystkich etapów życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa oraz dla sportowców”. Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyków informuje również, że diety oparte na nisko przetworzonych produktach roślinnych nie tylko nie są niedoborowe, ale też wykazują się najwyższą gęstością odżywczą, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ilości substancji pokarmowych odpowiedzialnych za choroby cywilizacyjne. W 2013 roku polskie Ministerstwo Zdrowia, po konsultacjach z Instytutem Żywności i Żywienia, Instytutem „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” oraz Rady ds. Diety, wydało oświadczenie, w którym stwierdzono, że: „Prawidłowo zbilansowane diety wegetariańskie (np. laktoowowegetariańska) spotkały się z pozytywną oceną lub informacją o braku przeciwwskazań do ich stosowania”.

Jeśli zainteresował Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj moją pracę dyplomową. Celem pracy była ocena diety wegetariańskiej i jej wpływu na organizm człowieka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *